Louis Niebur har skrivit den första akademiskt inriktade boken om BBC Radiophonic Workshop. Special Sound heter den och kom ut i slutet på förra året. Jag har precis börjat läsa den och kan väl än så länge bara konstatera att den är lovande. Analytisk utan att bli alltför svårtillgänglig. Niebur går igenom bakgrunden till att Workshopen grundades i slutet av 1950-talet. Det är fascinerande att läsa om hur elektronisk musik uppfattades på den tiden. Intressant nog var det inte inom BBC:s musikavdelning som intresset var störst för de nya möjligheterna att producera ljud (de såg det mest som ett hot mot konventionell musik och traditionella musikers yrke, lite som hotet från syntar och sampler några decennier senare) utan dramaavdelningen där man var mer öppen för att pröva nya vägar. Niebur ställer också Workshopens lite lättare och mer lekfulla inställning till elektronisk musik mot de mer seriösa utövarna i Paris och Köln. Han har nog rätt i att betydligt fler nutida skapare av elektronisk musik har betydligt mer gemensamt med Delia Derbyshire än med Stockhausen. Läs mer här.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment