10 March 2011

Spinal Taps basextas

Har kollat en hel del hårdrocksklipps från 80-talet på YouTube på sistone. (Fråga inte varför.) Upptäcker att jag hela tiden hamnar hos Spinal Tap. Kanske för att de riktiga banden ofta låter som dåliga kopior av ST, eller kanske bara för att jag är så där måttligt imponerad av en del av den så kallade melodiösa hårdrocken. Men Spinal Tap funkar alltid.

Funderade lite på varför det inte finns någon motsvarande syntvariant. Det finns ju massor av mockumentarys med musiktema, men ingen jag kan komma på om något syntband. Vet inte om det kan bero på att parodin hela tiden ligger så svindlande nära hos t.ex. Kraftwerk. Visst finns det parodier på syntband (Tyskarna från Lund och Autobahn i The Big Lebowski dyker upp i min skalle) men ingen helt genomförd fejkdokumentär. Så länge nöjer jag mig med Spinal Taps "Big Bottom" som faktiskt har en hel del syntar och är lysande parodi, på vad det nu än är de gör sig lustiga över.

No comments: