11 May 2011

45 minuter på Schneidersladen

Var på konferens med jobbet i Berlin i förra veckan. Då vi fick några timmar för eget bruk på fredagen gav de flesta sig iväg på sightseeing av olika slag. Jag åkte till Kottbusser Tor och kollade in Schneiders Buero. Deras showroom i Berlin håller öppet mellan 14 och 18 måndag, tisdag, torsdag och fredag. Redan då man anlände till U-bahnstationen på Kottbusser Tor kunde man ana att man hamnat rätt:



När man sedan kommit ut från stationen blev det än tydligare. För att bli insläppt var man tvungen att ringa på en mycket oansenlig dörrklocka bredvid dörren in till Kaisers livsmedelsbutik.



Väl uppe öppnade Andreas Schneider själv och hälsade oss välkomna (jag hade släpat med en inte helt ovillig kompis till en kollega). Tyvärr visade det sig att showroomet inte riktigt blivit uppackat sedan Musikmesse i Frankfurt i början av april, så när jag undrade om jag kunde ta några bilder föreslog herr Schneider istället att jag skulle fota ett system som de precis hade färdigställt för att ställa ut på Short Circuit-festivalen i London nästa vecka. (Årets Short Circuit har en temadag var om Mute och Raster Noton.)



Short Circuit-systemet bestod av 6 stycken Doepfer budgetcasar om 9U var. På plats fanns också två norrmän och jag blev engagerad i ett litet snack med dem och herr Schneider om musikaffärssituationen i Norge och Sverige. Sedan förklarade butikens ägare vänligt men bestämt att hit kom man inte för att titta på syntar och moduler, hit kom man för att känna på dem och testa dem. Så jag och de två norrmännen var inte direkt nödbedda utan började snart skruva loss på Short Circuit-systemet. (Vid det här laget hade min kollegas kompis ursäktat sig och stuckit iväg till skivaffären Hard Wax, som ligger alldeles i närheten.) Bortåt en halvtimmes jammande blev det.



Jag hade väl inte direkt kommit dit för att storshoppa (med tanke på att portot till Sverige brukar ligga på en hundring så är det knappast lönt) men helt tomhänt ville man ju inte gå därifrån. En modul som jag varit lite småintresserad av innan var Make Noises Moddemix och efter att ha testat den i Short Circuit-systemet blev frestelsen alltför stor. Så med den och och par blankplattor gick jag nöjd därifrån.



Moddemix är en dubbel ring modulator deluxe som även kan användas som VCA eller voltstyrd tvåkanalsmixer. Allt på bara 6HP och för en tusenlapp ungefär. Som sagt, oemotståndligt. Dagen därpå dröjde jag inte länge med att skruva in den i kabinettet, strax ovanför min Maths.

No comments: