27 October 2008

Korg DS-10

Skaffade nyligen min första bärbara spelkonsol (min andra spelkonsol in alles, jag är ingen stor fantast när det gäller tv-spel), en Nintendo DS Lite, eftersom den första officiella mjukvarusynten släppts till den. Korg DS-10 är ett lite primitivt, men roligt och beroendeframkallande program. Jag har redan hållit på att missa att gå av tåget på rätt station medan jag suttit försjunken i ett lätt hypnotiskt syntriff.

Man skulle väl kunna jämföra DS-10 med Propellerheads ReBirth som revolutionerade mjukvarusyntbranschen för en drygt tio år sedan. Då var man tvungen att ha en dator för att vara med och leka, nu räcker det med en liten konsol som får plats i fickan.

Jag kommer ihåg att jag drömde om att kunna stoppa ner hemstudion i fickan och ta med den vart man än gick. Det har väl inte riktigt gått i uppfyllelse, och sanningen att säga är nog mina musikprylsdrömmar för närvarande mer upptagna av gigantiska analoga modulärsyntar, sådana som jag förmodligen aldrig kommer att ha råd med. Drömmar är nog bäst så, i det närmaste ouppnåeliga. Men om det nu skulle råka bli så att man uppnår dem, kan man ju alltid skaffa sig nya ... som ett analogt modulärt syntsystem som går att stoppa ner i fickan.

Vill man se hur Korg DS-10 ser ut in action kan man kolla in följande lätt corny demovideo:

http://www.youtube.com/watch?v=yejsYE5uHnw

No comments: