29 October 2008

Nördstatus

Inför min svensexa fick min då blivande fru svara på ett antal frågor och sedan skulle jag gissa vad hon hade svarat. En av frågorna var hur nördig jag var på en skala från ett till tio. Min fru tyckte att hon tog i rejält då hon angav en trea. Mina kompisar hoppade högt och menade att jag var minst en sjua, minst. Jag tenderar att hålla med dem.

Problemet var nog snarare hur man definierar nörd. Min frus bild av en nörd var hårt präglad av de socialt missanpassade individer som förekommer i varje amerikansk collegekomedi. För mig och mina kompisar är nörd snarare någon som är väldigt insnöad på ett visst ämne, framförallt saker som ligger något utanför normen. Min fascination för syntar och elektronisk musik, brittiska sextiotalsteveserier och science fiction på såväl film som teve placerar mig tydligt i nördfacket. Att jag sedan kanske inte är helt insnöad på en sak hindrar väl min status från att slå i taket. Jag är snarare en periodisk nörd. Jag går inte klädd i Star Trek-uniform till jobbet, till exempel, men jag gillar att kolla på Star Trek då och då.

Nej, en sjua är nog en ganska bra definition av min nördstatus. Även om min samling med Doctor Who-videor inte växer särskilt fort längre, lär samlingen se till att den statusen bibehålls ett tag till.

No comments: