10 February 2009

Mopho

Har tillbringat lite tid på sistone med att bekanta mig med min nya kompis: min DSI Mopho, en liten kul, gul analogsynt. Det var ett tag sedan jag använde hårdvarusyntar sist, och det tog lite tid att få rätt på MIDI Clock och sånt. Men nu gör den lille rackaren vad jag vill, eller ja, nästan, den är lite bångstyrig emellanåt, det får väl erkännas. Men kul är den. Och en sak är säker, den låter förbannat bra. Det är väl det där analoga "något" som ingen riktigt lyckats förklara i ord, men varmt och levande är väl en början. Och nu handlar det om en synt som visserligen har helt analog signalväg, men styrs digitalt, d v s all modulation sköts med ettor och nollor. Tråkigt kanske, men det gör också att man får extremt mycket för pengarna.

Jag häpnar när man med hjälp av den inbyggda sequencern kan få den att låta som en hel utmojordisk rytmsektion, trots att den bara är en monofonisk synt med två oscillatorer. Fett!

No comments: