25 February 2009

Nya gamla syntar

Mitt analogsug manifesterade sig raskt i ett inköp av en Novation Super Bass Station. Ett "nytt" demoex! En butik i Jönköping verkar ha haft ett ex stående i 12 (!) år (de tillverkades bara 1997) som de äntligen reade ut. Jag lade vantarna på det. Har varit på jakt efter en Bass Station ett tag, dels för att det är en liten billig analog synt, dels för att den har en inbyggd midi/cv-omvandlare som gör att man kan styra gamla analogsyntar eller modulsystem via den. Första steget mot ett modulärsystem? Har bara hunnit testa Bass Stationen lite snabbt och den lät över förväntan. Har hört en del negativt om den, men lät åtminstone varm och trevlig i mina öron.

Sedan av bara farten beställde jag ett snorbilligt demoex av en Roland SH-32. En VA-synth från början av 2000-talet. Visserligen digital, men med många realtidskontroller. Och så kom jag på att det faktiskt är den första Roland-synt jag äger!

Det är något spännande med hårdvarusyntar som mjukvaruvarianterna aldrig riktigt lyckats leva upp till. Blotta åsynen av dem är inspirerande, vilket man knappast kan säga om ett program.

No comments: