20 October 2010

Skivor som konstobjekt

På sistone har jag funnit mig själv sittande dreglande över det tyska skivbolaget Vinyl-On-Demands hemsida vid ett flertal tillfällen. I dag kunde jag inte hålla mig längre utan lade in en beställning på Portion Control-boxen. 7 vinylplattor fullproppade med det mesta av Portion Controls produktion under åren 1980-83, den absolut intressantaste perioden i deras historia. Förutom skivorna innehåller boxen en t-shirt, en dvd med gamla videor och liveframträdanden och en bok på 60 sidor, allt förpackat i en lyxig metallbox. Boxen finns dessutom bara i 600 numrerade ex. Till det facila priset av en dryg tusenlapp.

Första gången jag fick syn på den här boxen, någon gång i somras, tyckte jag att den var alldeles för dyr. Men sedan jämförde jag lite med vad annan nytillverkad vinyl kostar. Ta till exempel de nyutkomna Neu!-boxen. Mellan 1500:- och 2000:- för fyra album och en maxi, t-shirt, bok och lite annat. Och den innehåller bara en handfull tidigare osläppta spå.r. Plötsligt framstod inte Portion Control-boxen som särskilt dyr längre. Och den är ändå en av de dyrare släppen på V-O-D.

Viny-On-Demand är inte direkt något vanligt skivbolag. Som namnet antyder släpper de uteslutande vinyl, men det är egentligen inte där det unika ligger. Deras utgivning består i princip bara av återutgivningar av gammalt material av tidig industrial och minimal synth/electro, material som tidigare bara funnit tillgängligt på sedan länge utgångna kassetter och vinylplattor, oftast material som är extremt svårt att få tag på och/eller vansinnigt dyrt att skaffa sig på samlarmarknaden. Med det med i beräkningen blir plötsligt prissättningen ännu mer förmånlig. Lägg till det att de flesta släppen i sig snabbt bli samlarobjekt då de sålts ut. Priserna på boxar som kom för bara något år sen med tidigt material av SPK och Nurse With Wound till exempel har redan sett värdet mångdubblas.

Men det är inte som en investering jag köper Portion Control-boxen, utan på grund av en oemotståndlig kombination av spännande unikt material, fantastisk påkostad paketering och ett visst mått av vinylnostalgi. Det var länge sedan jag var lika upphetsad över ett skivinköp.

Kolla in Vinyl-On-Demand här

No comments: