12 November 2008

Live-plattor

Jag har aldrig varit riktigt förtjust i live-plattor. Det finns några få undantag, men överlag är de få i min skivsamling. Min huvudsakliga invändning mot live-plattor är ljudkvaliteten. Det kan kanske bero på att jag är passionerat intresserad av inspelning. En live-platta är helt enkelt inte tillräckligt intrikat hopkommen för min smak.

Men, och det finns ju alltid ett men, det är lätt att skjuta det sista argumentet i sank. Många av mina favoritplattor är inspelade i det närmaste live i studion. Ta till exempel Klaus Schulzes "Bayreuth Return" från "Timewind". Den 30 minuter långa "låten" är inspelad i en tagning på två spår (alltså med minimala möjligheter till korrigeringar vid mixningen). Många 60- och 70-talsplattor är tillkomna på detta sätt. Men det är ändå under andra förhållanden än vid en live-upptagning inför publik. De är oftast inspelade i en studio med musiker som är fast inställda på att få till en bra tagning.

Också ljudkvalitetsargumentet kan komma på skam. På sistone har ett par helt eller delvis live-inspelade plattor gjort intrång i min samling. Dels Tangerine Dreams "Ricochet" från 1975 och "Encore" från 1977, dels Hawkwinds "In the Hall of the Mountain Grill". TD-plattorna håller hög nivå både ljud och musikmässigt, särskilt "Ricochet" som känns nästan lika väsentlig som "Phaedra" och "Rubycon". Hawkwindplattan är en annan sak. Endast två spår på den är inspelade live. De två spåren låter kanske inte lika välputsade som resten av plattan, men tillför en viktig krydda i blandningen. Som vanligt med Hawkwind verkar allt handla om helheten. Man bör också komma ihåg att Hawkwinds kanske största hit "Silver Machine" var inspelad live även den. Här får även jag böja mig för att känsla ibland är viktigare än ljudkvalitet.

(Bör kanske också påpeka att jag med ljudkvalitet inte menar att det måste låta perfekt för att jag ska gilla något. Men det bör finnas någon form av intention bakom ett sound. Om det bara låter kasst för att man inte hade tillgång till rätt utrustning, eller värre inte visste hur man skulle hantera utrustningen, då står jag gärna över.)

No comments: