11 November 2008

Mikrofoner och tidningar om musikteknik

Jag snöar alltid in på saker. Är nog lite av en periodare. Jag är väl i och för sig alltid insnöad på olika typer av musikteknik, men tyngdpunkten varierar kraftigt. Just nu går jag och funderar på vilka minimal investeringar som kan ge hemstudion bäst boost. (För några månader sedan var mina tankar mest upptagna av gigantiska modulära syntar.)

För närvarande är det mest mikrofoner och tillhörande prylar jag kollar upp. Jag har ett antal mikrofoner redan (ett par Sennheiser MD-421, en Shure SM-57 och en ADK a-51) men kan inte låta bli att undra om det inte går att skruva till soundet en del med till exempel en fetare kondensatormick. Min a-51:a är knappast en high-end mick på det området. Till sång använder jag mest en MD-421:a, eftersom jag gillar soundet på den då jag sjunger starkt. Den är dock mindre bra på att återge mjukare sång, vilket det mest handlar nuförtiden, då man måste ta hänsyn till sovande barn och sådant. En mick som verkar intressant är SE Electronics se2200a, och den kostar inte skjortan. Men det finns ju alltid billigare alternativ ... och så har jag dreglat efter en Röde-mick rätt länge nu.

En sak som slår en då man kollar recensioner på nätet är hur påfallande ofta folk är positiva. I många forum och dylikt skriver ju bara de som har erfarenhet av en produkt och de känns inte alltid helt objektiva, eftersom de trots allt äger produkten i fråga. Jag faller oftast tillbaka på om en produkt (då det gäller musikteknik) är recenserad i Sound on Sound eller inte. Det är den enda tidskrift om musikteknik som jag aldrig blir besviken på. Jag har köpt enstaka nummer i flera år och började prenumerera på den för ett halvår sedan.

Inför en tågresa nyligen köpte jag ett nummer av Recording och blev grymt besviken. Layouten var så usel att jag hade allvarliga problem att ta något i den på allvar. Ytligt kanske, men lite kan man väl ändå få begära när man lägger en hundring på en tidning.

No comments: