4 December 2010

Nya moduler

En Livewire Vulcan Modulator och en Make Noise Maths landade från Schneiders i Berlin i veckan. Lyxigaste modulerna so far i min modular. Måste dock erkänna att jag är lite besvikn på byggkvaliteten på Vulcan Modulatorn. Skruvhålen är lite snedborrade så överkanten av kretskorten ligger emot monteringsskenorna och hela frontpanelen hamnar lite snett. Först kunde jag inte alls få in den i mitt nya kabinett, men det visade sig att var en liten aning tajt precis där jag hade tänkt montera den. När jag flyttade den till en annan plats gick det att få in den, men den sitter som sagt lite snett och det var svårt att få skruvarna att greppa. Intrycket är att hela fronten är lite sned, vilket förstärks när man skruvar på rattarna. Då syns det att de inte är helt centrerade i förhållande till måttskalorna. Måndagsex? Kanske, men bortsett från dessa rent mekaniska skevheter så verkar modulen fungera precis som den ska. Och vilka modulationer man kan få till ... Ett tag var jag sugen på att returnera den eftersom det ändå ska vara en högkvalitativ modul, men vi får se. Men faktum är att Doepfer verkar ha bättre kvalitetskontroll på åtminstone den biten av modulbyggandet. Jag har rätt många Doepfer-moduler och aldrig haft ett liknande problem.

Med den andra nya modulen, Make Noise Maths, var det inget dylikt strul. Den är snygg, välbyggd och väldigt mångsidig. Jag har än så länge inte hunnit mer än testa de två modulerna, men den här känns som en det är svårt att vara utan. Pga strulet med Vulcan arrangerade jag om modulerna helt och hållet och nu sitter Maths bredvid min A-149-1 och min A-101-2 i en egen liten Buchla/Serge-hörna.

No comments: