5 February 2011

Xoxbox från Mode Machines

En annan pryl som jag egentligen inte behöver men har vissa cravings efter. Xoxbox:en ska vara den mest trogna klonen av en Roland TB-303. Den såg först dagens ljus som ett DIY-projekt på nätet. Efter hand har ett antal tillverkare som säljer färdigbyggda varianter på den dykt upp. I Europa finns Mode Machines. Deras Xoxbox finns att köpa hos JAM i Sverige för ynka 4 595:- (att jämföra med de 10 000-15 000 som en äkta TB-303:a brukar gå för nu för tiden). Den finns också som byggsats för den händige för 2 795:- (en kategori jag själv inte räknar mig still ännu, även om jag har ambitioner i den riktningen, men först ska jag se till att bygga ihop den Fuzz-pedal från Moody Sounds jag fick i julklapp). Oavsett vilket så skulle jag nog helst byta ut rattarna på den. De som kommer med liknar MC-303:an alltför mycket för min smak. (Ja, ibland kan jag hänga upp mig på sådana saker .. nördjävel som jag är.) Oavsett vilket hittade jag den här demovideon där samplingar från People Are People åter igen figurerar. (Med tanke på tillverkarens namn är det kanske inte så förvånande.) Mode Machines finns med blåa, röda, vita eller lila LED:s. Det känns som om jag har alldeles för lite lila ljus i hemstudion ...

No comments: