13 February 2011

Belbury Poly

Nostalgi för sakens skull är sällan attraktiv, om det inte är just det som är poängen. Engelsmannen Jim Jupp är en av männen bakom skivbolaget Ghost Box, vars utgivning rör sig i den hypnagogiska popens hauntologiska utmarker. Allt som ges ut av bolaget verkar i samma märkliga parallellvärld, en värld där sextio- och sjuttiotalets science fiction-serier blivit verklighet och BBC Radiophonic Workshop fortfarande gör soundtracken.



Jupp ger bland annat ut musik under aliaset Belbury Poly, som tagit sitt namn från en fiktiv institution hos CS Lewis. Belbury är också något av ett centrum för allt som händer i Ghost Box märkliga värld. Den första plattan som gavs ut av bolaget var Belbury Polys "Farmer's Angle", en tretums-cd som kom för snart tio år sedan. I höstas kom en uppdaterad version med ett par extraspår. Förutom den har BP gett ut fyra fullängdsalbum. Det senaste var "From An Ancient Star" som kom 2009.

Att lyssna på Belbury Poly är att träda in i en värld där allt doftar engelsk landsbygd och uråldriga mysterier, som det brukade framställas i tv-serier som Doctor Who, Quatermass, The Stone Tape och en del avsnitt av The Avengers, för att bara nämna några. På ytan är en del av musiken ytterst banal, som t.ex. titelspåret på "Farmer's Angle" men ändå blir jag som hypnotiserad av den. Jag måste fortsätta lyssna. Jupp har lyckats återskapa just den geniala enkelhet som för så mycket av Radiophonic Workshops produktion från sjuttiotalet så fantastisk. Man transporteras till en idyllisk landsbygd fylld av mysiga pubar och böljande ängar, bara för att i nästa stund bli varse det vemod och de märkligheter som lurar under ytan. Jag kommer hela tiden att tänka på Doctor Who-avsnittet The Daemons från 1971, där djävulsdyrkare och utomjordingar trängs i den lokala kyrkan och på The Village Green.



Medan jag lyssnar på Belbury Poly blir jag medveten om hur mycket av det jag lyssnar på nu för tiden är musik som till stor del är upptagen av hur den framförs. Ljuden är ofta viktigare än melodier och harmonier. Inget konstigt med det, jag har medvetet sökt mig åt det hållet. Men hos Belbury Poly är melodierna så starka att det inte spelar någon roll att en del ljud är mer än lovligt corny. Det är i och för sig inte omedvetet, mycket av de synttoner som Radiophonic Workshop producerade skriker knappast av originalitet eller genialitet. Men där fanns alltid en genuin känsla av upptäckarglädje, och det är just denna känsla som Belbury Poly lyckats återskapa.

Jag har svårt att avgöra hur mycket det faktum att gänget bakom Ghost Box verkar ha ungefär samma kulturella preferenser som jag själv påverkar mitt intryck av Belbury Poly. Men jag tror att det är mer än så. Det här är bra musik på en hel massa plan, och det är dessutom musik som gör en glad, just för att den inte är så oförbehållslöst idylliserande som den vid första anblicken ger intryck av att vara. Och det är musik som lyckas med något så ovanligt som att sätta toner på en stämning och förmedla den vidare. Nostalgiskt, javisst. Men för oss som inte själva växte upp i Storbritannien på sjuttiotalet ryms också ett stort mått av exotism.


Read full review of Farmer's Angle (Revised edition) - Belbury Poly on Boomkat.com ©

No comments: