28 February 2011

Moon Wiring Club

Hade tänkt köpa Moon Wiring Clubs senaste A Spare Tabby at the Cat's Wedding. Stressad som jag var inför min lördagspromenad satt jag och velade mellan den och en annan download. Så tog jag ett snabbt beslut och köpte Moon Wiring Club ... bara för att en halv minut senare inse att jag hade köpt fel platta. Istället för den senaste hade jag lyckats köpa den förra Striped Paint for the Last Post.

Hade detta varit på den gamla goda tiden då man köpte sin musik på olika runda föremål av plast hade jag då jag blev varse mitt misstag antagligen lätt kunnat gå tillbaka in på platthandeln och rättat till saken. Men å andra sidan kostade varje skiva mellan 100 och 200 spänn då. Nu kom jag undan med 70 spänn och en platta som jag ändå kanske hade skaffat så småningom. Men lite dum känner man sig.

Och plattan då hur var den? Jag vet inte om jag lyckats skaka av mig min irritation över min tabbe än, men med tanke på det så måste jag säga att Striped Paint ... klarat sig riktigt bra. Ian Hodgson i Moon Wiring Club ger ut sin musik på egna etiketten Gecophonic men samarbetar nära med folk från Ghost Box. Hans musikaliska och idémässiga inriktning ligger också det bolaget nära. Men till skillnad från Belbury Poly och The Advisory Circle som komponerar och framför sin musik med syntar och andra traditionella sätt så liknar Hodgsons metod mer den tidiga hiphopens. Med hjälp av samplingar från olika mer eller mindre obskyra tv-serier från 70- och 80-tal gör han musik som låter som hiphopen antagligen skulle ha gjort om den tagit sin inspiration ifrån Radiophonic Workshop eller Raymond Scott istället för från Kraftwerk och funk.


Read full review of Striped Paint For The Last Post - Moon Wiring Club on Boomkat.com ©

Hodgsons musik är avgjort mer kantig och dissonant än till exempel Belbury Polys. Ändå rör de sig lätt i samma vatten. de har till och med släppt en 7" tillsammans i Ghost Box Study Series. Jag är kanske inte lika såld på Moon Wiring Club som jag är på BP, men jag kan inte låta bli att bli fascinerad av hans metoder. All musik är gjord med hjälp av ett gammalt samplingsprogram på en Playstation 2.



Det finns nåt väldigt tilltalande med en sådan minimalistisk inställning i dessa dagar av analog prylnoja. Striped Paint är en betydligt mer spretig historia än t.ex. BP:s From An Ancient Star, men som resident DJ på Belburys Youth Club passar han utmärkt.

No comments: