27 April 2011

Outboardcravings

Med jämna mellanrum drabbas jag av svåra outboardcravings och nojjar över att signalvägen från mic till hårddisk inte duger för att göra vettiga inspelningar. Ofelbart så ser det ut ungefär så här: jag börjar fundera på rimliga och vettiga uppgraderingar (säg en preamp för nån tusing, en budgetkompressor eller så) för att sedan fundera över de fantastiska inspelningar som skulle varit möjliga bara jag haft en Neumann U47 och en Neve 1073 preamp som körs via en LA2A-limiter, sedan försöker jag fundera ut rimliga alternativ till den hundratusen kronors setupen, sitter ett tag och tycker att en Vintage Design M73 för 7 500:- är som hittat och tillsammans med en TLAudio C1 för 10 000:- ungefär skulle det ju vara som hittat ... och ungefär där tar jag mitt förnuft till fånga (och inser att min budget i bästa fall sträcker sig till ett par tusenlappar, och det förutsatt att jag undvarar andra nöjen ett par månader, minst). Och sedan kommer jag på att det är roliga att lägga pengarna på syntmoduler ...



Tillbringade ett par timmar i helgen åt att jämföra mina befintliga preamps istället (något jag för övrigt velat göra ett bra tag). Jag har en ART Tube MP rörpreamp (ca 500:-), preampsen i mitt Soundcraft EPM6-mixerbord och Presonus-preampar i mitt ljudkort (ja, strängt taget har jag nog någon i ett ett M-audio-ljudkort som jag inte använder också). Sedan gjorde jag testinspelningar med sång genom min SE Electronics SE2200A och jämförde. Resultatet: ART:en lät märkbart mjukare och varmare än de två andra. Både Soundcraften och Presonusen lät härdare, men var också mer detaljerade än ART:en. Presonusen lät betydligt renare och tystare, anatgligen eftersom signalen då går rakt in i den digitala världen genom den interna AD-omvandlaren. Nu återstår att testa samma sak med mina olika micar ...



Men om man får får ett par tusen över kan nog en Focusrite ISA One (som sjunkit till rimliga, i sammanhanget, 4 500:-) eller en Golden Age Projects PRE-73 (för 2 800:-) och en FMR Audio RNLA (ca 1 900:-) vara en rimlig uppgradering av signalvägen. Det går ju att köpa begagnat också.

No comments: