18 October 2011

DIY Multiple i en plastburk

Efter att ha inskaffat en ny lödkolv, denna gång med en effekt 30W istället för som min andra på 15W gav jag mig igår på att försöka löda ihop en enkel multiple till min eurorack-modular. Med hjälp av några 3,5"-jack från Kjell & co., ett par sladdar från en gammal dator och en liten matlåda i plast lyckades jag få till min alldeles första egenkonstruerade passiva "modul". Det var meningen att det skulle bli en fyrvägs-multiple, men ett av jacken gick itu när jag försökte montera det i plastlådan (inte toppkvalitet på dem precis), så det fick bli en lite enklare trevägs-variant. Hur som helst så gick lödningen över förväntan, och multin funkar som den ska. Enda strulet blev en rejäl brännblåsa på mitt vänstra pekfinger ... efter två timmar med fingret i ett glas vatten har jag fått än mer respekt för lödningens ädla konst. Nästa projekt: en passiv attenuator, eller kanske en passiv ringmodulator, men då måste jag först skaffa lite nya komponenter.

No comments: