13 November 2011

Fuzz Face på Scandinavian Guitar Show

I jobbet fick jag anledning att besöka Scandinavian Guitar Show för två veckor sedan i sällskap med en mycket eminent svensk gitarrist. Medan han blev fotograferad med en väldigt dyr vintage Les Paul framför den Marshall Stack han lirade på, passade jag på att ta en bild av den här fantastiskt vackra Fuzz Face-pedalen:



Jag bytte också några ord med Albin Roslund från Moody Sounds som var där med sina DIY-kit. Han tipsade om en Pedalbyggar-workshop han skulle hålla på Kulturhuset söndagen efter. (Jag anmälde mig, men tyvärr blev den inställd pga av för få anmälningar.) Det stärkte ytterligare min känsla att det nog var dags att bygga den där fuzz-pedalen som jag haft liggande ett tag ...

En annan reflektion jag gjorde på gitarrmässan var att gitarrister uppenbarligen är lika nördiga och vintage-besatta som vi analogsyntfantaster. Priserna på vintage-guror ligger verkligen inte efter gamla Moogar och Arpar. Och då verkar det ändå vara mycket mer gott om gamla gitarrer:



Och gitarristen jag var där med då? Vem var det? Jag nöjer mig med att visa en bild på den enda pedal som nämns i hans bok (även om det här är en TS9 och inte en original-TS808) från min utsiktspunkt bakom mixerbordet:

No comments: