13 November 2011

Pedalbygge

Stärkt av mitt lyckade modulbygge och efter en koll på Moody Sounds bord på Scandinavian Guitar Show, insåg jag att det var dags att äntligen ge mig i kast med att bygga förra årets julklapp: en Moody Sounds Fuzz Kit (sedan april 2011 är kitet ersatt av Zeygott Fuzz Kit, en något modifierad variant). Jag anmälde mig till Moody Sounds workshop på Kulturhuset som skulle ha gått av stapeln förra söndagen för att få mig en liten boost i lödsjälvförtroende (nej, no pun intended, jag hade tänkt bygga en overdrive, inte en boost), men den blev tyvärr inställd. Så det var bara att ta sig i kragen och ta tag i byggandet utan skyddsnät. (Moody Sounds ordnar nya workshopar via Studiofrämjandet i Stockholm i slutet på januari.)

Kitet jag hade var utan låda, eftersom jag först funderat på att bygga in den i en modul. Men efter att å sistone ha blivit övertygad om pedalers förträfflighet för såväl syntar och trummaskiner som stränginstrument gav jag upp de tankarna. Istället tog jag och beställde en orange lackad låda från Moody i ungefär samma format som t.ex. Electro-Harmonix Little Big Muff. Först hade jag tänkt borra hålen i den själv, men efter att ha insett att jag var tvungen att kunna borra ett par 12 mm:s hål gav jag upp de planerna. Moody erbjuder sig att borra lådan åt en för åttio spänn så jag använde mig av det istället. I allt gick lådan på 199:-, fullt överkomligt. Så i fredags anlände ett paket från Malmö och det var dags att börja bygga. (En eloge till Albin på Moody för snabb hantering och leverans. Jag beställde i onsdags morse och hade paketet, borrat och klart på fredagen.)



I lördags kväll när jag hade nattat min son och frun var ute med några kompisar, satte jag mig så och riggade upp en arbetsplats i vardagsrummet. Jag hade från början bara tänkt löda kretskortet och fortsätta med resten dagen efter, men det gick lite bättre än så. Jag började med att montera hårdvaran i lådan för att få en uppfattning av hur kretskortet skulle monteras.

Jag var nog mest nervös för själva lödningen av kretskortet, men den delen gick betydligt smidigare än jag hade trott. Jag började med att löda fast resistorerna enligt manualen:



Jag hade funderat en del på om jag skulle göra några moddar på pedalen medan jag byggde den, men eftersom det var mitt första projekt bestämde jag mig för att hålla dem till ett minimun. Jag nöjde mig med att byta ut en av kondensatorerna för att få en basigare fuzz. Eftersom jag redan har en Little Big Muff, tänkte jag att det kunde komplettera mina pedaler bäst. Dessutom gissade jag att detta skulle leda till bättre resultat med trummor och syntbasar.

Förutom denna lilla modd monterade jag också transistorsocklar, både för att lätt kunna byta ut transistorerna mot andra och för att jag inte skulle riskera att överhetta dem medan jag lödde fast dem. Ja, och så bytte jag ut den medföljande röda LED:en mot en grön av rent kosmetiska skäl. Grönt kändes på något vis mer rätt i en orange låda ...

Efter att jag var klar med lödningen av kretskortet blev det bara att jag fortsatte med att rigga upp anslutningarna i själva lådan. Detta var definitivt det moment som var mest mödosamt. Nu hade klockan passerat tolv och jag började bli en smula sömnig, men höll i gång med hjälp av Spendrups julmust ... Det gällde att hålla tungan rätt i mun och vid ett tillfälle var jag nära att förväxla anslutningarna på en av pottarna, men upptäckte det innan det var dags att löda fast dem. När väl alla sladdar var dragna såg det ut ungefär så här:



Så var det bara att hetta upp lödjärnet igen ... Den absolut meckigaste biten av var att löda fast anslutningarna till stiften på fotomkopplaren. Med sina nio, tätt sittande stift (varav åtta används) gäller det att vara stadig på handen. Men det gick vägen och framåt två kunde jag äntligen plocka fram ett batteri, skruva ihop lådan och testa om jag fick något ljus i den gröna LED:en ...



YES! Det funkade. Först blev jag lite orolig när jag pluggade in pedalen och lyssnade genom hörlurar från min övningsstärkare, men sedan kollade jag med lite andra pedaler och insåg att det var stärkaren som betedde sig skumt med mina Gradolurar. Ljudet i pedalen var kanske inte riktigt lika hårt som jag hade väntat mig. För att vara en fuzz tycker jag nog att den känns rätt så beskedlig, men det kan ju också ha att göra med bassmodden jag gjorde. Men den gör vad den ska och LED:en lyser snyggt. I dag har jag haft tillfälle att testa den med min Korg Monotribe också och där kom den verkligen till sin rätt. Min Little Big Muff (och i ännu högre grad min andra distpedal, en Boss HM-2) är smått obrukbara för syntar och trummor. Men den här lite snällare varianten fetade upp både trummor och syntbas på ett skönt sätt. Ett tag funderade jag på att modda för längre sustain, men är glad att jag lät bli, eftersom det nog är de egenskaperna hos Big Muff och HM-2 som gör dem mindre lämpade för trummor och snabba basgångar.

Det som återstår är att märka upp pedalen med text, men så länge trivs den bra i sällskap med mina andra pedaler. Finns nog en chans att det kan bli fler hembyggen bland dem ...

No comments: