13 November 2011

Modulbygge

Efter mitt lyckade experiment med en multi i en matlåda kände jag mig redo att försöka mig på något lite mer seriöst och användbart. Så jag bestämde mig för att försöka förverkliga en passiv eurorack-modul som jag funderat på ett tag. Efter lite funderingar bestämde jag mig för en konfiguration som bestod av en attenuator normaliserad till en fyrvägsmulti, och två enkla passiva slew/lag-kretsar ( i princip enkla passiva filter), en med fast motstånd och en med en pot för att kunna variera motståndet något. Det var bara att lägga en order på lite komponenter från electrokit.

Först gällde det att fixa till en panel som jag kunde montera hårdvaran i. Jag utgick från en vanlig Doepfer-blankpanel på 8HP. Sedan var det bara att plocka fram borren och ge sig på något för mig nytt: att borra i aluminium. Det visade sig vara ganska enkelt, bara man gradvis ökade borrtjocklek och och använde låga varvtal (och borrade åt rätt håll ...) Jag började med att göra en mall för borrhålen så att de skulle hamna någorlunda korrekt. Så här i efterhand borde jag kanske ha placerat de lägsta hålen något högre för att jacken inte skulle gå emot monteringslisten i racket, men de gick precis in som de var. När borrningen väl var avklarad var det bara att montera jacken och pottarna. Efter ett par timmars jobb var detta vad jag hade åstadkommit:



Så långt kommen insåg jag att det var dags att ta hand om disken och börja laga middag. Lödningen fick vänta till nästa dag. Dagen efter satte jag mig ner för att färdigställa modulen. Jag började med att planera kretsarna, och därefter var det bara att börja klippa och skala kopplingstråd för att sedan rigga upp hela härligheten. Ett moment som tog längre tid än själva lödningen. Här är attenuatorn och multin riggad, men inte lödad:



Med allt på plats var det bara att värma upp lödjärnet och sätta igång. Själva lödningen gick ganska smärtfritt (inga behov av att stoppa fingrarna i iskalla vattenglas den här gången) och efter totalt två timmars arbete hade jag avslutat arbetet. En bild av baksidan:



Därefter monterade jag på ett par något överdimensionerade Boss/Moog-rattar från mitt Moody Fuzz Kit (som jag fick i julklapp 2010, men ännu inte byggt) innan det var dags för funktionstest:



Attenuatorn och multin fungerade precis som jag hade förväntat mig. Den fast slewen också. Den variabla slewen betedde sig något annorlunda än jag väntat mig, det var snarare som en kombinerad slew och attenuator, men användbar i vilket fall som helst. Efter att ha kollat att min modul faktiskt kunde åstadkomma något var det dags att märka upp funktionerna. På äkta retro-DIY-manér märkte jag upp den med min DYMO. Jag blev tvungen att klippa till textremsorna en aning för att få plats med de minimalistiska beteckningarna, men på det hela taget var jag rätt nöjd:



Sedan var det bara att montera in den nya modulen i modularen där den efter lite omstuvning av modulerna fick plats (men nu är det fullt ...) Ett styck ny modul till fyndpris. Total materialkostnad: ca 75 spänn. Nu (jag byggde modulen för ett par veckor sedan) har jag bytt ut Moog-rattarna (de var alldeles för stora för modulen) mot ett par Davies-rattar (à la Serge) som jag köpte från Moody Sounds i Malmö. Med de nya rattarna på plats och monterad i modularen ser det ut så här:



Nästa projekt: att bygga den där Fuzz-pedalsbyggsatsen jag fick i julklapp i fjor.

No comments: