16 November 2010

Lödteknik och leksaksinstrument

Jag är i grund och botten humanist och all teknisk kunskap jag eventuellt besitter har jag tillvält mig på ett pseudo-autodidaktiskt vis. Learn by doing, eller nåt. När det gäller rent mekanisk konstruktion, som då jag byggde mitt första eurorack-kabinett, är jag väl hyfsad på, trots ett ganska lågt betyg i träslöjd en gång i tiden. När det gäller mer mer meckiga saker som lödning till exempel är jag mycket mer av en nybörjare. Faktum är att jag begick min löddebut i kväll. Min sons leksakssynt hade slutat fungera efter att han och en kompis lekt synnerligen aktivt med den. Jag öppnade upp den för någon vecka sedan och kunde konstatera att en av kablarna till högtalaren var av. Så nu i kväll tordes jag äntligen sätta lödspetsen mot kablarna och tro det eller ej, nu fungerar leksaksinstrumentet igen. Det är inga vackra lödningar precis, ärligt talat ser de för jävliga ut. Min nyinköpta 15W lödpenna funkade inget vidare, men en äldre 30W-modell som jag hittade i verktygsskåpet hade lite mer kräm och då gick det bättre. Vet inte om jag är reda för synth-DIY än, men jag har i alla fall tagit mitt första steg. YouTube är underbart för instruktionsfilmer av alla de slag. Självklart finns där massvis av folk som vill lära ut lödningens ädla konst. Som till exempel den här killen:

No comments: