13 November 2010

Novemberpromenad med Autechre

Köpte Autechres första album Incunabula på iTunes i dag, slängde över den i iPoden och gav mig ut på en promenad längs vattnet i den råkalla novemberkylan. Det är nånting med tidiga Warp-prylar som funkar bra med Stockholmshöst. En annan favorit som liksom nästan luktar halvt förmultnade löv och fuktiga humus-lager är Aphex Twins Selected Ambient Works vol. 2, en platta som annars inte är någon av mina absoluta favoriter. Jag föredrar den första Selected Ambient-plattan. Autechres Amber och Tri Repetae är också lysande senhöstmusik.

Om Incunabula (som jag av någon anledning inte blivit färdig till att skaffa mig förrän nu) kan man väl säga att den är lovande, men inte lika lysande som de följande plattorna. Lite ojämn är väl en bra beskrivning. Stundtals genialisk och härligt lofi (jämfört med Autechres senare polerade produktioner), stundtals lite ofärdig och lätt enerverande. Funderar på att skapa en spellista och bannlysa spår 3 ... Här är en video för Basscadet. Inte samma version som på albumet, men med samma känsla:

No comments: