23 November 2010

Nytt modularkabinett

I lördags blev jag äntligen klar att snickra ihop ett expansionskabinett till min eurorack-modular. Strömförsörjningen fick en Flight of Harmony POWER-modul stå för. Jag monterade den bak i träschassit för att inte slösa på plats för moduler. Tog mig en sex sju timmar från start till att jag kunde slå på strömmen och konstatera att alla lampor som skulle lysa gjorde det. AC-adaptern köpte jag för en hundring på Kjell och kompani. Hade från början tänkt bygga ett 168 HP-system, men skenorna jag hade beställt från Schneiders kom inte fram i tid så det fick bli ett litet 84-kabinett i stället. (När skenorna väl anlände i går visade det sig att de inte var 84 HP utan 85 HP, precis som de som säljs av Elby Designs.)

Det var både bra och dåligt att det blev ett litet kabinett. Det som är bra med det är att det passar alldeles utmärkt ovanpå mitt tidigare 168-kabinett. Det dåliga är att det nästan redan är fullt ... så jag har redan börjat planera nästa utbyggnad.

Nu kommer jag att ha så mycket kraft över i mina båda system att jag bara måste hitta på ett smidigt sätt att överföra den strömmen till minst ytterligare ett kabinett. Har en idé om en modullösning, men få väl se hur meckig jag känner mig med lödkolven.

Well, nya moduler som är på plats är fler VCA:er, waveform processor, slew limiter och trigger delay, ganska tråkiga (men väldigt nyttiga) moduler med andra ord. Men jag har lite mer spännande modulation på ingång ...

No comments: