13 November 2010

Dags att expandera

Det tog ungefär ett år för mig att fylla mitt första eurorack-DIY-kabinett med moduler. Två oscillatorer från Analogue Solutions och så resten av modulerna från Doepfer. Det tog inte så lång tid att förstå att 168 HP inte riktigt skulle räcka till för att fylla mina modularsyntbehov. Innan jag bestämde mig för att att bygga ett eget kabinett med hjälp av Doepfers DIY kit funderade jag på att skaffa en Low Cost Koffer från dem med tre rader. Då hade jag inte riktigt växt ur det än. Nu när det är dags att expandera känns det som om det kanske är lika bra att satsa på ett färdigbyggt alternativ; arbetet jag lade ner på mitt egna kabinett var inte helt obetydligt. Men å andra sidan har jag lärt mig en hel del om det och nu finns det dessutom fler alternativ.

En sak som retar mig lite är att trafon i mitt kabinett klarar 1200 mA. De moduler jag har i det i dag drar knappt 600 mA. Det finns med andra ord gott om kraft kvar där. Jag har 16 moduler som kräver ström i kabinettet, men det finns 28 anslutningar på de 2 bus boards som sitter monterade i det. Jag har skaffat mig ett litet DIY kit från Doepfer (det med den kassa störmförsörjningen) och hade tänkt använda railsen och bus boardet och bygga ett litet extra kabinett som jag sedan kan ansluta till strömförsörjningen i det första kabinettet (lite som 5U system med flera kabinett brukar vara uppbyggda). Men så fick jag ett tips om Fligh of Harmonys Power-modul på syntdagen på Tekniska museet förra veckan, så nu funderar jag istället på att skaffa en sån och koppla upp mot ett bus board i det nya kabinettet och bygga det för 168 HP. Ett annat alternativ är att skaffa MFB:s strömförsörjning med inbyggd MIDI/CV-konverter, men nackdelen med den är att deras bus board bara har 8 anslutningar, så det skulle med andra ord bara fungera för ett 84 HP:s system.

Anledningen till att jag helst vill fortsätta bygga egna kabinett är att dels estetiskt. Jag har byggt mitt kabinett i ek och även byggt ett keyboard-garage till det. Jag är inte riktigt förtjust i de billiga Doepfer-kabinettens plywood. Visst, synten är till för att göra musik med, men det rent taktila och utseendemässiga är inte helt oviktigt. En sak som jag gillar med analoga syntar i allmänhet och modulära i synnerhet är hur inspirerande de är att jobba med. Min modular står där på skrivbordet och fullkomligt skriker efter att användas. Det är inte riktigt samma sak med mjukvaran i en dator. Well, det om det rent estetiska. Sedan finns det en teknisk sak som jag gillar med Doepfer DIY kits. Man monterar M3-muttrar direkt i railsen, vilket gör att man kan montera moduler från Analogue Systems bredvid andra utan att det blir små glapp mellan dem. Man skjuter helt enkelt bara muttrarna dit man vill ha dem.

Nåväl, ursäkt mitt Stream of conscience-pladder, men det känns som en sån dag i dag. Förutom expansion av euroracket är jag rätt sugen på ett litet mikrosystem med 5U moduler från synthesizers.com och Club of the knobs. Bara för känslan ... Här är en liten demovideo av synthesizers.coms State Variable Filter som inte kostar mer än 135 dollar.

No comments: