9 August 2011

Boomkats kundservice

För att testa mina nya lurar köpte jag naturligtvis lite ny musik i går. Från Boomkat som vanligt. Det blev lite mer från Spectrum Spools, närmare bestämt Temporal Marauder. Efter att ha laddat ner filerna tyckte jag dock att det var nåt skumt med ljudet. Det var fullt med digitala klick och artefakter i filerna. Ett kort ögonblick inbillade jag mig att det var meningen, att det var en del av musiken (ja, det kan vara så med den här typen av musik ibland), men jag hade väldigt svårt att fatta den konstnärliga poängen med klicken ... det här skulle ju inte direkt vara frågan om någon clicks'n'cuts-artist. Efter en kolla på Spectrum Spools sida på Soundcloud kunde jag också konstatera att utdraget från plattan som fanns där saknade klicket. Så jag skickade ett ödmjukt mejl till Boomkat och påpekade problemet ... och i dag vid lunchtid fick jag ett mejl om att de skaffat nya filer från skivbolaget och att de fanns klara för nedladdning på mitt konto. Ikväll laddade jag ned dem, och nu låter det som jag hade förväntat mig. De gånger jag har vänt mig till Boomkat har de alltid varit vänliga och väldigt snabba på att hjälpa till. Det är en av anledningarna att jag helst handlar digital musik från dem. (Ett fantastiskt utbud, bra priser och välskrivna redaktionella texter år några andra. Boomkat är nog den musiksajt som närmast återskapat glädjen och upptäckarlusten som jag förknippar med skivbutiker förr i tiden.)

Jag återkommer med lite mer om Temporal Marauder senare. (Jag kunde, trots klicken, inte hålla mig från att lyssna på de defekta filerna i dag, och det lät mycket lovande. I de små datorhögtalarna på mitt jobb tänkte man knappt på klicken.) Förutom Temporal Marauder köpte jag också Bee Masks Canzoni Dal Laboratorio Del Silenzio Cosmico, och efter en genomlyssning innan jag somnade i går och en på väg hem från jobbet i dag är jag ganska tagen. Mer experimentellt än de andra grejerna jag hört från Spectrum Spools tidigare, och mycket mer genomarrangerat. Återkommer när jag hunnit lyssna lite mer ingående.

No comments: