9 August 2011

Hörlurar

För en dryg vecka sedan lade mine Koss Porta Pro av för gott. Det hade varit ett brott på sladden strax ovanför pluggen i någon månad, och nu hade de bara vajrarna gnagts ner till ingenting. Plötsligt stod jag utan vettiga hörlurar. Hemma har jag ett par Grado som jag använder då jag gör musik, men vid tillfället var jag hos mina föräldrar i Skåne. Igår blev jag äntligen färdig att köpa mig ett par lurar (efter att ha lyssnt genom de vita ursäkter till lurar som Apple skickar med sina produkter.) Jag gjorde ett tappert försök att reparera mina Porta Pro i helgen, men ju midre sagt om det lödningsexperimentet, desto bättre ...

Efter att mina AKG K412 lade av för ett drygt år sedan och jag köpte mitt andra par Porta Pro har jag letat efter något som var mer åt AKG-hållet ljudmässigt. Porta Pro är väl okej, men jag har alltid tyckt att ljudet i dem är lite fladdrigt och saknar fokus i mellanregistret. Så jag bestämde mig för ett par AKG K403 (K412 tillverkas vad jag vet inte längre, åtminstone har jag inte lyckats hitta någon som säljer dem). För knappt 300 spänn passa K403:orna både min budget och mina önskemål. De är av samma hopvikbara typ som K412 var och ljudet påminner lite om dem, men möjligen är K403 något mer svårdriven (K412 var extremt lättdrivna) men man får ut ungefär samma kräm som ur Porta Pro. Efter en dags användning är jag nöjd. Eller som AKG själva uttrycker saken: Ser dyr ut utan att vara det.



No comments: