17 August 2011

Pedalcravings

Har blivit mer och mer intresserad av att använda gitarrpedaler med mina syntar på sistone, efter att jag köpte en billig Artec delay-pedal i Berlin i våras. I julas fick jag en fuzz-pedalsbyggsats från Moody Sounds i Malmö, men har inte fått tid att bygga den än ... så en dist eller fuzz står högt på min önskelista.

Electro-Harmonix är en pedaltillverkare som i alla fall får mina cravings att sätta igång. Rätt känsla av kvalitet kombinerat med inte alltför höga priser. (Jag är inte riktigt så sugen att jag funderar på boutique-pedaler för flera tusen styck, ja, förutom Moogs Moogerfoograr då, men det är ju liksom en lite annan sak.)

Electro-Harmonix mest kända pedal är nog Big Muff, en fuzzpedal från början av 70-talet, som använts av alla från Dave Gilmour i Pink Floyd till Thurston Moore i Sonic Youth. Den finns också i en något mindre version med det lustiga namnet Little Big Muff. (Big Muff är en väldigt stor pedal som väger nästan ett kilo.) Oavsett version går de på en fem- sexhundra sisådär. Överkomligt för ett stycke musikteknikhistoria. Som kuriosa kan nämnas att Big Muff ett tag tillverkades i Ryssland av EH:s dotterbolag Sovtek. Dessa pedaler är svarta och föredras av en del för sitt sound.

No comments: