29 January 2011

Digital distribution

Har hållit på och velat ett tag om vilken digital distributör jag ska välja för min musik. TuneCore, Rebeat, iMusician Digital eller kanske till och med Ubetoo. Den sistnämnde har klart bäst prisbild, men ett finstilt påpekande om att de måste "godkänna" musiken inte bara utifrån tekniska hänsyn utan också annan kvalitet gör mig lite orolig. Känns ju inte som om de är särskilt inriktade på experimentell electronica precis. Fördelen med deras modell är dock att de bara tar betalt för ett abonnemang och sedan kan man släppa hur många plattor man vill inom det. Jag har ju en del liggande jag gärna skulle vilja ha ut. Av de nämnda är det bara TuneCore som ger ett visst inflytande över vilka butiker materialet görs tillgängligt på. Jag skulle gärna vilja kunna styra så att visst material finns på Spotify, men kanske inte allt. TuneCore verkar vara störst, Rebeat har en intressant prisbild, men nackdelen att man måste installera en speciell programvara och hålla på och skicka legkopia och en massa kontonummer till dem, men å andra sidan slipper man då hålla på med Paypal. Well, well, än så länge fortsätter jag med MySpace och så kanske testar Soundcloud.

No comments: