9 January 2011

Helgens musik

Har bränt det sista jag av mina julklapps-itunes-presentkort i helgen. I lördags blev det anbb:s "Mimikry". Alva Noto och Blixa Bargeld är lite av ett dreamteam. Ändå har jag av någon anledning tvekat att skaffa plattan, men med tanke på hur tagen jag varit av Alva Noto:s samarbeten med Ryuichi Sakamoto den senaste veckan kändes det som om jag inte hade mycket val. Och för 54 spänn var det ju inte mycket att snacka om. Men trots allt var inte mina förväntningar skyhöga. Kanske var det därför det var en så angenäm upplevelse. Alva Noto (Carsten Nicolai) gör minimalistisk glitch till Blixas röstimprovisationer. Ibland läter det nästan som om Einsturzende Neubauten har gått över till laptops. Det är musik som det här som ger en tillbaka tron på den digitala musiktekniken.

I dag blev det en bekant till Alva Noto: Frank Bretschneiders samarbete med Peter Duimelinks "Fflux". Höll på och velade en del om jag skulle köpa den eller Pixels "The Drive" för min söndagspromenad, men det blev alltså "Fflux". Och jag ångrade mig inte. Minimalistiska glitchiga beats som ändå lyckas låta varma och organiska. Blev mycket sugen på att kolla upp mer av herr Bretschneiders produktion.

No comments: