29 January 2011

Musikprylar jag inte går igång på

Jag är en sån som väldigt lätt får börjar dregla över nya musikinstrument, speciellt om de har orden "synthesizer" eller "analog" i produktbeskrivningen. En produkt som jag däremot inte alls förstår mig på är svenska Teenage Engineerings OP-1. Det är en liten digital maskin som fysiskt liknar en Korg NanoKeys ungefär, fast med rattar, knappar och en display. I burken finns en processor och flera typer av syntes är möjlig, samt ett bandspelarliknande gränssnitt med fyra spår. So far so good. Den har varit på gång ganska länge, men nu ser det ut som om de äntligen är färdiga att leverera. De har tagit förhandsorder och enligt deras hemsida är första produktionsvändan redan slutsåld. Visst, jag hade kunnat tänka mig att testa vad den kan göra, men sen ser man priset: 799 euro!!!

För de pengarna kan man få en sprillans Moog Slim Phatty, eller en Mopho Keys, eller en rad andra grejer som känns mycket mer lyxiga. Skulle jag vilja har något digitalt är inte steget långt upp till en Elektron OctaTrack, till exempel. Jag fattar helt enkelt inte vilket kundsegment den här produkten riktar sig till. En kul liten pryl för den som redan har allt? En protabel workstation för den som inte vill släpa med datorn eller iPaden? Nåväl, too each his own, antar jag. Kan väl bara kopnstatera att den här inte är något för mig. Hade den kostat, säg max 250 euro hade jag förstått, men nu ... men döm själv:

No comments: