29 January 2011

Klaus Schulzes enorma produktivitet

Köpte del 7 och 8 i La Vie Electronique-serien med Klaus Schulze i går. LVE är ett återutgivningsprojekt av Schulzes 50-CD-box Ultimate Edition där allt materialet nu ges ut mer eller mindre kronologiskt i mer hanterliga, och ekonomiskt överkomliga, 3-CD-boxar. I del 7 och 8 har man kommit fram till slutet av 70-talet och början av 80-talet. Själv är jag mest intresserad av hans 70-talsalster (samt det han har gjort efter mitten av 90-talet då han återvände till sin gamla stil), men det är spännande med en liten inblick i hans 80-talsgrejer också.

Totalt nästan 8 timmar musik tar ju en stund att lyssna igenom och än så länge har jag bara hunnit med studioinspelningen "Crazy Nietzsche" som är en mycket längre (40 min.) version av spåret från "X". Generellt är jag imponerad av den höga ljudkvaliteten på även livematerialet i LVE-serien. Här finns några livespår från Schulzes turné 1979 där ljudkvaliteten kanske inte är lika hög som tidigare, men det kan ha att göra med att han vid den här tiden inte längre är ensam på scen, utan förutom slagverkare även har med sångaren Arthur Brown vid en del tillfällen.

På det hela taget måste LVE-serien vara något av det mest prisvärda som getts ut av klassisk elektronisk musik. Många spår håller lika hög klass som hans ordinarie studioalbum från den här tiden, och övriga är om inte annat intressanta dokument av en nyskapande musikers utveckling.

Del 7 och 8 köpte jag de amerikanska utgåvorna av på MegaStore, eftersom de bara kostade 169:-/styck där (30 spänn billigare än de europeiska släppen). Såvitt jag kan se är det exakt samma utgåvor som i Europa, som nu helt enkelt fått amerikansk distribution.

Läs mer om La Vie Electronique på WikiPedia

No comments: