16 January 2011

Race for the Galaxy

Jag fick Race for the Galaxy fick jag i julklapp 2009. Det säger väl en del om hur mycket tid man har att ägna åt dylikt nu för tiden att det dröjt till nu innan jag spelat det. Speciellt med tanke på hur bra det visade sig vara. RFTG är en rymdversion av kortspelet San Juan (ett av mina tidigare favoriter) som i sig är en kortversion av Puerto Rico. Kortfattat är det ett kortbaserat spel där var och en av spelarna bygger sitt eget galaktiska imperium. Korten har tre olika funktioner (kort, pengar och handelsvaror) och spelet spelas i fem olika faser som i början av varje rond väljs av spelarna. Bara de faser av en rond som väljs spelas den ronden. Enkel grund med många olika taktiska möjligheter. Mycket roligare än det kanske låter. Det finns en rad expansioner som ökar interaktionen mellan spelarna (i grundspelet bygger var och en sin tablå av världar och utvecklingsprojekt, utan att de andra kan lägga sig i). Det bästa är nog att spelet känns ganska djupt med många möjligheter, trots att det bara tar ungefär en timme att spela ett parti med tre spelare.

Det här var nog den bästa demon jag kunde hitta på YouTube. Det finns en del rätt läskiga videor om brädspel där ...

No comments: