23 January 2011

Fennesz

Jag köpte Christian Fenneszs "Black Sea" i höstas och även om jag gillade den så har jag av någon anledning inte lyssnat på den särskilt ofta. Sedan dess har jag sett hans genombrottsplatta "Endless Summer" nämnas både här och där. Bland annat nämner Daniel Lopatin (Oneohtrix Point Never) den som en stor förebild för hans mer datorredigerade alster. Efter att ha provlyssnat på BoomKat en del köpta jag den så igår och tog med mig den sommarosande plattan på en promenad i kylan. Det tog ett par spår innan jag fick någon verklig kick, men med spår fyra "Caecilia" var jag såld. Det är musik där man kan ana fantastiska popmelodier bakom slöjorna av statiskt brus och digitala artefakter. Lugna harmoniska gitarriff som vridits till oigenkännlighet med datorns redigeringsredskap. Men ändå med värmen och mänskligheten intakt. Det är den här plattan man ska börja med om man vill lära känna Christian Fennesz.


Read full review of Endless Summer - FENNESZ on Boomkat.com ©

No comments: