13 March 2011

Roland SH-32 som trummaskin

Jag har ägnat helgen åt att möblera om lite i studion. Plockade fram min gamla portastudio för att använda dess sexkanalsmixer som komplement till min Soundcraft. Det medförde att jag fick plats med min Roland SH-32 VA-synt som jag köpte för en femhundring för ett par år sedan i setupen igen. Har funderat lite på att använda dess inbyggda trumljud som programmera dem från min Europa-sequencer, så jag läste på lite i manualen om trumdelen. Upptäckte då att den lilla rackaren har en betydligt mer flexibel percussionuppsättning är jag fattat. Trumljuden är visserligen samplebaserade, men varje ljud kan programmeras individuellt när det gäller pitch-, filter- och envelope-settings och sparas i två user-set. Dessutom kan man spara effektinställningar för varjer ljud, dvs. av och på och mängd på inserten. Mycket flexiblare och mer användbart än jag hade anat. Så nu får SH-32:an (som jag var på väg att sälja) agera trummaskin ett tag.

Här är en liten snutt med SH-32:an och en kille som programmerar ett trumbeat på den. När jag fått tid att spela in något själv med den ska jag försöka lägga upp det här.

No comments: